Patrick schreef een artikel over creativiteit voor 27Names ‘The Power of Wow’.

Why creativity can change the world!

We leven in een bijzondere tijd. De uitdagingen waarmee we ons als samenleving geconfronteerd weten zijn pittiger dan ooit. De ene crisis is nog niet bezworen als de volgende zich alweer aandient. Ook in het welvarende Nederland kampen we, mede hierdoor, met grote polarisatie waardoor mensen steeds vaker tegenover dan naast elkaar komen te staan.

Hoe lossen we deze problemen op en hoe komen we weer wat dichter tot elkaar?

‘Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg’. Een uitspraak die wij bij XSAGA vaak hanteren om aan te geven hoe we zoeken naar een passend antwoord op de vraag van de klant. Ook de huidige samenleving confronteert ons met vragen waarop een ander antwoord gewenst is. Oude antwoorden en vastgeroeste conventies moeten op de helling. Er is behoefte aan iets nieuws, iets inventiefs, iets fris'.

Creativiteit is meer dan ooit het antwoord op de vraag van deze tijd.

Hoe krijg je aandacht in een wereld waarbij aandacht steeds minder te koop is of af te dwingen is bij de consument? De stroom van informatie die dagelijks onze kant opkomt is groter dan ooit. De digitale-informatie-infiltratie in ons eigen leven is pas net begonnen en zal de komende jaren alleen maar toenemen. De kans dat ieder individu vooral de informatie krijgt doorgespeeld van gelijkgestemden is daarmee een gegeven hetgeen de kloof met andersdenkenden, met nieuwe ideeën, vergroot.

We hebben behoefte aan verwondering.

Allemaal stonden we weleens naast elkaar bij een concert, keken met alle neuzen dezelfde kant op en zongen collectief en eendrachtig het lied van verbondenheid. Ook waren we wel eens geraakt door een film, een schilderij, een bijzonder design of ontwerp. In de dans vonden we onszelf gespiegeld in de ander. Al deze creatieve uitingen weten onze aandacht te vangen, voegen emotie toe waardoor de gewenste boodschap met meer impact blijft resoneren en daarmee een groter bereik weet te genereren.

Verbinding door verbeelding.

In Nederland doet Prof. Dr. Barend van Heusden (Rijksuniversiteit Groningen) al jarenlang onderzoek naar de cognitieve effecten van creativiteit en kunst; het kijken naar schilderijen, het maken of luisteren naar muziek, het vertellen van verhalen en het lezen van literatuur. Dit alles draagt aantoonbaar bij aan de mogelijkheid tot verbeelding, interpreteren en analyseren. Vaardigheden waar de huidige samenleving meer behoefte aan lijkt te hebben. Alleen zo slaan we een brug naar de ander en komen we in verbinding tot elkaar.

Politiek en wetenschap onderschrijven het belang van creativiteit.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat Gunay Uslu (Staatssecretaris Cultuur en Media in Nederland) zegt: ”Ik sta voor een stevige creatieve en culturele sector en pleit voor de inzet van creativiteit bij complexe maatschappelijke opgaven. Ik wil dat de creativiteit van ontwerpers en anderen beter wordt benut bij grote transitie opgaven, zodat hun denk- en maakkracht kan worden ingezet om met alle veranderingen in de omgeving om te kunnen gaan”, te lezen in haar Meerjarenbrief aan de Tweede Kamer met als titel ‘De kracht van creativiteit / cultuur midden in de samenleving’.

Ook de schrijvers van het Pamflet van Kunsten‘92, Marleen Strikker, Liebeth Bik en Meta Knol schreven namens de Academie van de Kunsten (KNAW), Waag Future Lab en de Federatie Creatieve Industrie een hartstochtelijk pleidooi om creativiteit, kunst en cultuur een sleutelrol te geven bij het vormgeven van de toekomst van Nederland:

“De tijd is er rijp voor, de kansen zijn groot en de impact daarvan zal ons allen ten goede komen. De samenleving heeft behoefte aan eigenschappen als omdenken, openheid, experimenteerlust, voorstellingsvermogen en maakkracht.”

The power of wow. 

Zelf vaar ik al mijn hele leven op het kompas van de creativiteit en ben ik overtuigd van de onmetelijke kracht en impact. Het is de zachte kracht die de wereld minder hard, rationeel en zakelijk maakt. De zachte kracht die de kwaliteit in zich draagt om je, net als de liefde, te overrompelen en die bovenal het vermogen heeft om alle mensen met elkaar te verbinden. En zo de wereld stap voor stap een beetje beter, leuker en mooier maakt.

Over de auteur

Patrick Roubroeks heeft een nieuwsgierige geest en een creatieve kijk op de wereld om hem heen. Hij ziet en grijpt kansen waar anderen ze niet zouden zien. Hij schakelt moeiteloos tussen de wereld van evenementen en de wereld van marketingcommunicatie. Met een bachelordiploma in journalistiek en na een uitgebreide loopbaan in de omroepwereld, richtte hij XSAGA op, dat nu al 23 jaar bestaat.

XSAGA heeft een passie voor mensen en merken, en verbindt ze met elkaar door betekenisvolle ervaringen en originele concepten te creëren, waardoor een podium wordt geboden. Het werk van XSAGA is bekroond met een nummer 1 notering in de Bea World Experience Top 30 Event Agencies gedurende de afgelopen 4 jaar.