EXPERT PATRICK ROUBROEKS (XSAGA) OVER PR & MEDIA EVENTS
De wereld draait door. Nee, we hebben het hier niet over het tv-programma. Het gaat over de wereld, die in een steeds hoger tempo draait om te groeien, om geld te verdienen en om aandacht te krijgen. Als iedereen hetzelfde nastreeft, wordt het uitdagender om je te onderscheiden. Hoe bedenk je een concept voor een event dat zich onderscheidt en alle spotlights op zich gericht krijgt.
Bureau XSAGA bewijst keer op keer deze kunst als geen ander te verstaan. Prachtige cases rondom het Rijksmuseum in Amsterdam genereerden een enorm bereik in de media wereldwijd. Wie kent niet de iconische foto van de opening van het Rijksmuseum met het dagvuurwerk? Of wat te denken van de tienmiljoenste bezoeker van datzelfde museum, die een nacht mocht doorbrengen voor De Nachtwacht? Dit voorbeeld is misschien wel de perfecte case hoe je met een minimaal budget maximale impact bereikt.
Het verschil maken, dingen net anders doen. Het genereert veel waardevolle aandacht en pr.
Patrick Roubroeks staat aan het hoofd van XSAGA, het bureau dat zich profileert als The experience company. Hij is een toonaangevend expert als het gaat om ‘aandacht’. Voor dit EventBranche Jaarboek vroeg de redactie Patrick Roubroeks welke trend hij ziet als het om aandacht gaat. Deze persoonlijke beschouwing is zijn antwoord:
VAN AANDACHT NAAR VERBINDING
Mensen en merken willen aandacht. Aandacht die steeds minder makkelijk kan worden afgedwongen of kan worden verkregen. Dat heeft simpelweg twee redenen. Allereerst zijn er veel manieren om (ongewenste) boodschappen te kunnen vermijden. De wereld om ons heen wordt steeds meer ‘on demand’ beschikbaar en tal van ad-blockers voorkomen ongewenste communicatie op ongewenste momenten. Daarnaast neemt de hoeveelheid (met name online communicatie) exponentieel toe. Met alle gevolgen van dien voor de geestelijke gezondheid van de gebruikers en de effectiviteit van de boodschap.
Maar wat wil de mens? Waar willen wij onze aandacht aan geven?
De mens is van nature een kuddedier. Zij wil ‘by nature’ ergens onderdeel van zijn; een gemeenschap, een community. In de kleinste kring is dat de familie, in willekeurige volgorde gevolgd door de straat, de club, het werk, het land, etc. Ook het ‘gemeenschappelijk afzetten’ tegen een dergelijke groep kan zich als kuddegedrag manifesteren. Evenementen die dit gevoel weten uit te dragen mogen rekenen op succes. Denk hierbij aan de Zwarte Cross of dance evenementen waarbij de bezoeker massaal bij elkaar komt om zich ‘in alle individualiteit’ juist voor even te onttrekken aan het grotere geheel. Zoals ‘The Life of Brian’ het al treffend benoemde: “We’re all individuals”.
De mens wil van betekenis zijn.
“Na de bezinning ten tijde van de lockdown blijft de mens achter met een grote leegte. Het is duidelijk dat het gedrag van de laatste 20 jaar de planeet, dieren en mensheid bedreigt en dat over productie, over consumptie, over informatie en overwerk veel geld heeft opgebracht voor een te kleine groep mensen”, sprak trendvoorspeller Lidewij Edelkoort twee jaar geleden. Om daar in 2022 aan toe te voegen: “Met bijna elk aspect van het leven in beroering geeft deze grote verstoring ons de kolossale taak om gewetensvolle antwoorden te vinden op het gebied van de mensheid”.
Evenementen die van betekenis zijn of betekenisvol worden geproduceerd kunnen rekenen op de sympathie van de bezoeker. Denk hierbij aan de verwachtingsvolle vingeroefening van ‘s lands grootste grootgrutter middels het ‘Beter eten Festival’, en aan het succes van die evenementen waarbij regionale bronnen en de zelf-maakindustrie centraal staan.
De mens verkiest schoonheid.
Toen de pandemie de wereld in zijn ijzeren greep hield schreef Ramsey Nasr zijn boek ‘De fundamenten’: “Een indringend en tevens hoopvol pamflet waarin hij aan de hand van kunstenaars als Boccaccio, Rilke en Van Gogh een belangwekkend pleidooi houdt om ons idee van geluk radicaal te herzien, niet als zweverig ideaal maar als puur lijfsbehoud.” Een keuze die de katholieke kerkvaders in hun tijd ook omarmde toen de angst voor het hellevuur alleen niet voldoende bleek om het volk voor zich te winnen. Schoonheid als verbinder van de samenleving, of aldus Edelkoort: “Schoonheid als vorm van therapie”.
Evenementen die de pure en ongerepte schoonheid van het moment omarmen kunnen steevast rekenen op een groot bereik. Zo trekken de droneshows van Studio Drift die aandacht. Niet omwille van het technische vernuft, maar omwille van de droom die zij weten te verbeelden. Een ander magisch voorbeeld daarvan mochten de bezoekers van het Concertgebouworkest ervaren toen de nieuwe chef-dirigent Klaus Mäkelä het publiek direct aansluitend op zijn fenomenale concert middels een minutenlange stilte (i.p.v. een oorverdovend applaus) wist te betoveren; ultiem verbonden zijn in de schoonheid van het moment.
Patrick Roubroeks
XSAGA - The experience company