Nationaal Holocaust Museum
Creëer video's die ingezet kunnen worden tijdens het programma van de opening van het Nationaal Holocaustmuseum, die live uitgezonden wordt op de televisie.
De totstandkoming van het allereerste Holocaustmuseum in Nederland heeft vele jaren geduurd. Het was dus duidelijk dat de opening van dit nieuwe museum een bijzondere gebeurtenis zou gaan worden.
In het live programma uitgezonden door de NOS op NPO 1 namen we de kijker mee in het verhaal van het museum en de bijbehorende Hollandsche Schouwburg. Middels 4 video-instarts gemaakt door XSAGA Video, volgden we 6 jongeren als symbool voor de nieuwe generatie die het verhaal zullen doorgeven. Zij kwamen op hun route diverse optredens tegen, welke afgewisseld werden met live optredens vanuit de Synagoge, ter versterking van het verhaal en de emotionele beleving van dit indrukwekkende moment.
Een belangrijke wens hierbij was ook om een eervol totaalbeeld te laten zien van het museum, als visitekaartje / teaser voor de gewenste bezoekers. Hiervoor hebben we een speciale muziekopname laten maken van ‘Erbarme Dich’ (Bach), in het Duits en Hebreeuws. Op deze zeer betekenisvolle soundtrack zagen we als kijkers de jongeren het hele museum beleven, waardoor de intentie van het museum op meerdere niveaus invoelbaar werd gemaakt.
De video’s toonden een unieke vorm van creatie. Niet alleen door het in te zetten als rode draad tijdens een live-programma, waardoor nog meer verteld en getoond kon worden van het museum, maar ook door de inzet van jongeren (geworven via Theater na de Dam), de inhoudelijke lijn en de daarbij betekenisvolle special met ‘Erbarme Dich’ als soundtrack.  Het script was hierbij nauwkeurig afgestemd om de boodschap van het museum goed over te kunnen brengen. Daarnaast was de stijl van de video’s filmisch en helder; passend bij de zware thematiek, maar toch ook toegankelijk voor iedereen. In een compacte tijdsduur wisten de video’s hierdoor de essentie van het museum te vangen zonder overdaad aan informatie.
Met meer dan een miljoen live tv-kijkers en talloze mediaberichten wisten de video’s niet alleen het verhaal van het Nationaal Holocaustmuseum te delen, maar ook een blijvende emotionele connectie te creëren. Het gehele programma werd live uitgezonden door de NOS op NPO1 waarna de Koning de officiële openingshandeling verrichtte samen met een overlevende en diens achterkleinkind.De uitzending is in zijn geheel nog steeds te bekijken via NPO Start.