Festival
Uitmarkt 2022

Stichting Uitmarkt

Al 45 jaar markeert de Uitmarkt in Amsterdam dé nationale start van het culturele seizoen. In opdracht van het bestuur Stichting Uitmarkt kreeg XSAGA Festivals de taak om in een korte tijdsperiode met beperkte middelen en materialen een aangepaste editie van de Uitmarkt te produceren.

Na twee jaar waarin de hele culturele sector hard is getroffen, werd het tijd om de rug te rechten. Dat deden we door het publiek te informeren, amuseren en activeren. Met een aangepast concept en programma, dat zich dit jaar concentreerde op het Museumplein en het Leidseplein in Amsterdam. Drie dagen lang presenteerde de Uitmarkt het landelijke kunst- en cultuuraanbod van het komende seizoen en vierde de enorme kwaliteit en diversiteit van kunst en cultuur dat ons land rijk is.

 

Uitmarkt in Concert
Dit was het traditionele onderdeel: Op het Museumplein werden dagelijks bijzondere programma's gepresenteerd voor de bezoekers. Op vrijdagavond gaven Willeke Alberti, Karsu en Brass Rave Unit een uniek concert. Zaterdag kwam er een uiteenlopende programmering langs met Thijs Boontjes, Dolf Jansen, het televisieprogramma ‘Uitmarkt: de Opening’ (NTR) en tot slot de Nijmeegse rockband De Staat. Zondag stond in het teken van ‘Musical Awards: The Kick-off’ waar ruim 150 artiesten uit de musicalwereld van verschillende producties aan meededen. Ook dit programma was live te zien op televisie (AvroTros/Medialane).

Uitmarkt de Cultuurtuin
Nieuw op de Uitmarkt was de Cultuurtuin op het Museumplein: een bijzondere ervaring waarin de bezoekers in alle rust konden ronddwalen in een labyrint vol informatie en kortingsacties! met betrekking tot het culturele seizoen. Alle informatie kon worden gescand met een mobiele telefoon.  Middels de Cultuurtuin konden 80 culturele instellingen zich op een duurzame, minder arbeidsintensieve en vernieuwende manier bij een breed publiek onder de aandacht brengen.

Uitmarkt op Locatie
Negen culturele instellingen presenteerden zich op en rondom het Museumplein en Leidseplein met een Uitmarkt-programma waarbij de programmering breed uitwaaierde van een inhoudelijk debat tot een sneak preview naar het komende seizoen. Een programma waarbij ook de kleintjes niet werden vergeten middels een tekenworkshop in de tuinen van het Rijksmuseum. De programmering in de Amsterdamzaal van het Concertgebouworkest was ‘Jong en tóch Klassiek’. Hier presenteerde zich twee dagen lang een reeks aan talentvolle muzikanten, waarmee de Uitmarkt net als andere jaren een podium gaf aan jong en aanstormend talent.

Bijzondere activatie
XSAGA Festivals bedacht voor deze editie een bijzondere activatie: “Reserveer nu je stoel, dan zit je straks vooraan”. Een sympathieke actie waar de Uitmarkt heel Nederland oproept om nu al je stoel te reserveren voor een theater, film of podiumvoorstelling. Met deze ludieke actie werd het publiek aangejaagd om nu al kaarten te kopen om zo de cultuurindustrie een zetje in de rug te geven.

De activatie werd ondersteund door Het Parool waarbij een week voorafgaand aan de Uitmarkt elke dag een ludieke foto (door fotograaf Jakob van Vliet) van een bekende cultuurmaker met ‘stoel onder de arm’ werd geplaatst. De campagne benadrukte de activerende rol die de Uitmarkt al 45 edities lang heeft en in deze tijd meer dan ooit nodig is om als marketinginstrument van de culturele sector te dienen.