What's going on? The art of Experience
COLUMN - Patrick Roubroeks (XSAGA) is al jarenlang columnist bij EventBranche.nl. Hij deelt zijn bijzondere momenten en koppelt dat aan het vak van live communicatie en experience marketing. Dit keer ziet hij de art of experience terug in de foto met zijn drie kinderen die alle drie op een totaal eigen manier van de beleving genieten.
Drie kinderen op een foto. Mijn kinderen op vakantie op Vlieland.
Het was onze laatste avond na twee weken strandplezier. Uitgelaten lieten we ons nog een keer hélemaal gaan bij een concert op het strand hetgeen ons afscheid van het eiland extra feestelijk maakte.
Niet omdat de band zo verschrikkelijk goed was, maar we hadden er allemaal gewoon veel zin in…. en iedereen zo op zijn eigen manier. Dat kan je zien. Zelf maakte ik de foto en was ‘als een vader zo blij’ omdat de kinderen zich vermaakten en ik in hun geluk, het mijne mocht vinden. Het meisje, Lieve, zat helemaal in het moment. Of dat kwam door de band of door haar eerste Aperol Spritz laat ik even in het midden, maar zij genoot volledig en viel al springend helemaal samen met de maat van de muziek. De kleinste, Goos, mijn jongste zoon was door het dolle heen. Kreeg geen genoeg van het moment en wilde het voor eeuwig vastleggen om het later wanneer hij al slapend in bed moest liggen het stiekem voor zichzelf, keer op keer, te kunnen herbeleven. Beau zag in dit moment de ultieme kans om zichzelf, met dank aan de gelegenheid, te positioneren richting zijn eigen achterban. Hij was zich zeer van de situatie en van zijn eigen aanwezigheid daarin bewust en wilde dat dan ook vastleggen voor zichzelf, zijn volgers en de jeugdige eeuwigheid.
De foto werd achteloos gemaakt maar ’s avonds toen ik de beelden nog eens terugkeek op mijn telefoon, realiseerde ik mij welk een bijzonder moment ik had weten vast te leggen. Vier emoties, vier individuele ervaringen op basis van één en dezelfde gebeurtenis. Het deed mij denken aan een citaat van Willem Elsschot, Vlaams schrijver van boekenlijst literatuur als ‘Lijmen / Het been’:
“Het dramatische van de dingen zit immers niet in wat er gebeurt maar in den indruk die het gebeurde op den toeschouwer maakt.”
Elsschot schuilnaam voor Alphons de Ridder, was naast schrijver ook een begenadigd reclameman. Met zijn boek ‘Kaas’, dat hij schreef over… kaas, schreef hij niet alleen een literair meesterwerk maar bracht daarmee ook het fysieke product aan de man hetgeen tevens de bedoeling is van óns dagelijks werk.
Wij maken immers dingen, creëren ervaringen voor de bezoeker, klant en consument die een emotie of een boodschap dienen over te dragen of die een gedragsverandering tot doel hebben. Wij zijn de band op het strand die in opdracht muziek maakt en wij moeten ons realiseren dat bij alle individuele ontvangers het signaal op zijn eigen golflengte zal resoneren. Pas wanneer al deze trillingen op dezelfde wijze samenvallen, dan is er sprake van een memorabel moment en zijn wij live getuige van The art of experience.