Wie ben ik?
"Thomas Bierens, 36 jaar en woonachtig in Amsterdam aan de mooie Sloterplas. De plek aan de Oostoever waar in Amsterdam de zon als laatste onder gaat. De plek waar het lijkt alsof de hele plas oplicht zodra de vurige bol in de plas zakt. Maar laten we het daar niet over hebben. Wel over de nieuwe stap die ik maak bij het nieuwe label XSAGA Video.
Al 10 jaar werk ik als filmmaker en regisseur voor onder andere de NTR, VPRO en diverse productiehuizen en maak ik commercials & online video's voor grote merken. Vanaf september ben ik aan de slag gegaan als Head of Video bij XSAGA Video. Ons doel: een dedicated film- en productiehuis worden waarbij ik mijn huidige netwerk en bagage kan integreren en daarmee ook wil verbinden aan XSAGA Video. Ik heb ontzettend veel zin om vanuit deze nieuwe rol een bredere bijdrage te leveren aan het creatieve, culturele en vooral spraakmakende werk dat we als nieuw videoproductiehuis willen maken.
De afgelopen jaren hebben we veel en intensief met elkaar samengewerkt en met het starten van XSAGA Video voelen we allebei dat er een kans ligt om het label, naast de videoproducties die al lopen, verder uit te bouwen. Bij XSAGA zit echt een geweldig team, waarin het creatieve vakmanschap diep is verankerd. Spreken we dezelfde taal? Ik weet zeker van wel!"
Waar kom ik vandaan?
"Toevallig of niet, uit Hilversum. Onze mediastad. Mijn ouders waren ook werkzaam in de tv-branche. Of het mij daardoor met de paplepel is ingegoten? Misschien."
Wat is mijn achtergrond?
"Mijn achtergrond in de TV en media komt van ver. Van kabelsjouwer bij RTL’s Topchef tot productieassistent bij Wie is de Mol. Van redacteur bij de NTR tot aan regisseur bij de VPRO.
Waar het allemaal voor mij begon was de tijd op het NDSM-terrein bij TMF en MTV rond 2006. Vroeger was zeker niet alles beter, maar wél de muziekzenders op tv. Wakker worden met Valerio was hét paradepaardje bij TMF en een droom om voor te werken. Die interesse in muziek is daar geboren en de daarbij horende tijdsgeest en cultuur is mij altijd aan het hart gebleven. 17 jaar later ben ik een flinke dosis ervaring verder."
Wat heb ik zoal gemaakt?
"De verhalen achter de kunsten inspireren en zetten mij, net zoals bij andere vormen van kunst, aan het denken. Ze motiveren en dagen uit. De verhalen achter de echte personen intrigeren én activeren mij. Waarom maken ze? En uit welke creatieve noodzaak is dit proces geboren? Met dit gedachtengoed maak ik voor de NPO programma’s, documentaires en portretten van North Sea Jazz, Pinkpop, jazzprogramma New Generation, From South East with Love, Into the Geat Wide Open, Andere Tijden, diverse programma’s voor AVROTROS en het Amsterdam Dance Event. Voor de VPRO regisseerde ik met een geweldig team de achtdelige serie Muziekstad én elk jaar, als de afsluiter van de zomer, de tv-special rondom het Lowlands Festival.
Een bijzondere relatie met verhalen uit de sportwereld heb ik ook. Voor ESPN duik ik elk jaar in intieme portretten van voetballers in het kader van de Eredivisie voetballer van het jaar. Welke kracht halen spelers bijvoorbeeld uit het geloof en hoe helpt het hen tegen depressies en niet presteren? Mooi om met hen die reis te maken naar iets wat tevredenheid en rust in je hart kan geven.
Uitstapjes naar commercials maak ik ook graag. Het creëren van campagnes en online video’s voor onder andere Nespresso, Jägermeister, ANWB, Starbucks en Spa heb ik altijd uitdagend gevonden. Ook bij merken geldt: er moet emotie in zitten en aandacht én empathie opwekken.
Bij elk van deze titels gaat het niet alleen om het maken van een mooi beeld, maar altijd om het vastleggen van de verhalen en gevoelens van de geportretteerde."
Wat wil ik nog maken?
"Een documentaire over de legacy van Diego Armando Maradona in Napels. Loop door de straten van deze rauwe stad en je kunt niet om de muurschilderingen en afbeeldingen van deze heilige heen. Voor de komst van Diego Maradona was voetbalclub SSC Napoli een wat obscure club uit een obscure stad. Na zijn intrede werd alles anders en niets meer hetzelfde. Een docu over een wonderkind bekeken door de ogen van de lokale kids anno nu. Hoe zien zijn hun held die ze nooit hebben zien voetballen?
Heb er al wat locatiebezoeken op zitten, dus kom maar op met die docu!"
Wat is mijn droom?
"Copy paste van het antwoord hierboven. En dat iedereen gezond blijft. En dat er geen oorlog is."
Waarom XSAGA Video?
"De visie en vastberadenheid om inspirerende verhalen te creëren is wat ons verenigt. Deze combinatie met het XSAGA-DNA zorgt voor betoverende en inspirerende verhalen. Onder de vlag van XSAGA worden de afgelopen jaren steeds meer video’s gemaakt waarbij een creatief concept en het vertellen van een verhaal leidend is. Bij XSAGA werken veel mensen afkomstig uit de televisiewereld waardoor het denken in beeld in het DNA zit. Wij zien een kans om in de (drukbezette) markt van videoproductiehuizen een onderscheidend label op te zetten. Ook bij commerciële projecten proberen we juist de hele wereld eromheen te laten zien. Dit maakt dat XSAGA Video films produceert die niet per se commercieel aanvoelen en meer op de emotie zitten, maar in die zin wel een commerciële impact hebben.
Ik heb ontzettend veel zin om vanuit deze nieuwe rol binnen het label een bredere bijdrage te leveren aan het creatieve, culturele en vooral spraakmakende werk dat we willen realiseren."
Waar staat XSAGA Video over 10 jaar?
"Tegen die tijd heb ik een dagtaak om onze prijzenkast af te stoffen…
Grapje natuurlijk.
Filmmaking is a teamsport. Niet na, maar binnen 10 jaar wil ik een community van makers en programmatitels hebben opgebouwd. Ook zijn we dan verder in format ontwikkeling en maken we boeiende films die dienen als venster naar nieuwe perspectieven. Hoe leuk is het om te brainstormen en te pitchen voor opdrachten die precies aansluiten bij onze eigen werkethiek, visie en DNA? Voor mij is het heel belangrijk dat je iets doet waar je passie voor hebt en elke dag weer nieuwe energie van krijgt. Zo word je beter waar je goed in bent. En de collega’s om je heen ook."