XSAGA actief voor de oudste omroep van Nederland

100 jaar AVROTROS

XSAGA actief voor de oudste omroep van Nederland 100 jaar AVROTROS

Het jubileumjaar werd afgetrapt met de lancering van een spraakmakende ‘cultuur verbindt campagne’ waarmee de omroep zich positioneert als dé cultuuromroep van Nederland in de meest brede zin van het woord. Om het eeuwfeest op een bijzondere manier af te sluiten, koos AVROTROS ervoor om twee feestelijke avonden te laten organiseren door een derde partij waarbij de stakeholders en het eigen personeel werden getrakteerd op een geweldige avond in het Transformatorhuis in (hoe kan het anders) Cultuurpark Westergasfabriek.

In de zomer van 1923 vond er een radio-uitzending plaats vanuit de Nederlandsche Seintoestellen Fabriek te Hilversum. Het was de start van wat later de AVRO zou worden. 100 jaar later viert ‘de algemene radio omroep’ zijn eeuwfeest samen met de grootste familie van Nederland met wie ze in 2014 tot AVROTROS fuseerde.

‘Het was een culturele rollercoaster voor onze stakeholders en onze collega’s’, aldus Bart Barnas, Media Directeur AVROTROS. ‘Het mooie was dat het ons 100 jaar AVROTROS feest was maar dat iedereen die er was - dus ook alle partners - het gevoel hadden iets moois te hebben bijgedragen aan die 100 succesvolle jaren. Dat is voor mij de kracht van XSAGA. Een event organiseren maar zorgen dat je gasten er echt onderdeel van worden.’

De juiste snaar raken

Samen met showdirector Gerben Bakker (o.a. Eurovisie Songfestival) ontwikkelde XSAGA een creatief vormconcept dat gebaseerd was op de rijke (beeld) historie van de omroep en tevens een showcase was van het talent waarmee de jarige omroep zich in het land presenteert. Het concept kon twee keer worden uitgevoerd en wist ondanks de verschillende doelgroepen tot twee keer toe de juiste snaar te raken. ‘Om te komen tot het concept werden eerst een aantal uitgangspunten bepaald waar de avonden wat ons betreft aan moesten voldoen. Uiteraard moest de rijke historie van AVROTROS prominent aanwezig gaan zijn in audio en video. We wilden de bezoekers het gevoel van weemoed laten ervaren, maar minstens net zo belangrijk was de aandacht voor het hier en nu. Het brede aanbod van cultuur’, aldus Gerben Bakker.

‘Voor mij was het een trip down memory lane', sprak Pieter Claassen, production director bij XSAGA, aangezien mijn carrièrepad ook via de AVRO heeft gelopen. 'Ik kwam tijdens het maakproces naast Gerben veel collega’s van vroeger tegen. Deze (her)nieuwde samenwerking leverde veel positieve synergie op waarnaar je als maker altijd op zoek bent. Ik ben dan ook trots dat wij dit project met zoveel betrokken makers samen tot een succes hebben mogen maken'.

Vormconcept vol verrassingen

Pieter Claassen, Production Director/Partner bij XSAGA: ‘Centraal in het vormconcept stond een vierkante box waarbij aan alle zijdes ledschermen waren bevestigd. Op deze schermen toonden wij de historische content van de jarige omroepvereniging. XSAGA Video monteerde meer dan 100 uur materiaal naar een dynamische trailer van 6 minuten die de visuele introductie was van dé verrassing van de avond. De box bleek namelijk multi-inzetbaar en creëerde middels een spectaculaire onthulling het podium waarop een keur van live-artiesten de revue passeerden. Maria Fiselier, Brace, Wolter Kroes en danser Gil Gomes betraden in wisselende samenstelling het podium en toonden daarmee het brede culturele aanbod van AVROTROS. De muziektrack van Eric van Tijn in combinatie met de dansers van Natasja Lammers zorgden ervoor dat het publiek uit zijn dak ging, waarna het gelegenheidspodium werd omgeturnd tot een bar van magistrale omvang.’

Later op de avond werd een tweede ‘cadeau’ onthuld, waarbij AVROTROS-collega Marlijn Weerdenburg en Ruben Hein een intiem miniconcert verzorgden waarbij zij op geheel eigen wijze bekende nummers uit de AVROTROS geschiedenis ten gehore brachten.