XSAGA in MarketingTribune: Patrick Roubroeks ‘AI kan je ervaring verruimen’

The Art of Experience

AlGEMEEN: In maart 2023 heropende het Rembrandthuis Amsterdam en biedt bezoekers nu een vernieuwde 'experience'. Aanleiding voor het betrokken bureau XSAGA om een relatie-avond rond de schilder te organiseren. Wij spreken founding director Patrick Roubroeks over CX in 2023 en de invloed van AI.

DENK JE DAT ARTIFICIAL INTELLIGENCE (AI) EXPERIENCES ZOALS XSAGA ZAL BEÏNVLOEDEN?

Elke techniek die een emotionele laag kan toevoegen aan de ervaring zullen wij omarmen zolang het middel een middel is. En nooit een doel op zich. Artificial intelligence zijn wij momenteel aan het uitpluizen, maar wij hebben in onze actuele bedrijfsvoering altijd klanten nodig die onze zoektocht naar de perfecte match mede moeten faciliteren. Mijn mondhoeken krullen echter al bij de gedachte dat je in de toekomst met Rembrandt door zijn huis kan lopen of een college over de betekenis van het licht zou kunnen volgen… zolang het maar klip en klaar is dat je live getuige bent van een schijnwerkelijkheid, zoals Umberto Eco jaren geleden al schreef in zijn boek :
De alledaagse onwerkelijkheid en De structuur van de slechte smaak.

WAT BRACHT JULLIE OP HET IDEE VOOR DIT REMBRANDTEVENT?

‘Tijdens de corona vierden wij ons twintigjarig bestaan, hetgeen voor een live-communicatie bureau zoals wij, dat heilig gelooft in het samenbrengen van mensen onder de juiste strategische paraplu een creatieve uitdaging was. Daarom organiseerden wij tijdens de pandemie elke 20e van de maand een experience, waarbij wij mensen uitnodigden op bijzondere plekken onder een inspirerend thema. Telkens binnen de dan geldende regelgeving. Die samenkomsten zijn ons zeer bevallen, vandaar dat wij die ook in de periode daarna zijn blijven organiseren telkens met een wisselende groep vrienden, oude en nieuwe. Het thema werd 'The Art of Experience' omdat wij die boodschap als "bedrijf dat zich ervaring deskundig noemt” graag willen uitdragen naar onze achterban.’

WAAROM JUIST NU?

‘Het was deze week precies tien jaar geleden dat wij de iconische heropening mochten verzorgen van het Rijksmuseum in Amsterdam en op 18 maart waren wij betrokken bij de heropening van Museum Rembrandthuis. Wij produceerde een avond in de Zuiderkerk en maakten een drietal films die de verbintenis tussen Amsterdam en Rembrandt op een laagdrempelige manier bekrachtigden.
Je kunt dus wel zeggen dat wij wat hebben met Rembrandt, de man die in zijn leven maar liefst 80 portretten van zichzelf maakte en zich derhalve “de selfiekunstenaar van zijn tijd” mocht noemen.

Iedere keer speelde hij virtuoos met het licht en wist hij zijn wisselende gemoed trefzeker te vangen. Die kwalificaties zijn wat ons betreft ook van toepassing op de Vlaamse fotograaf met wie wij graag werken: Stephan Vanfleteren. Hij voerde in de Rembrandtzaal van het Trippenhuis een poëtisch gesprek met Wilfried de Jong over de kwaliteit en schoonheid van het licht en zei onder andere: “wie het licht wil zien moet de schaduw bestuderen.”  Samen met Vanfleteren togen de ruim 40 gasten daarna naar het vernieuwbouwde museum Rembrandthuis waar zij onder deskundige begeleiding van de directie van het huis, zich  konden laven aan een “persoonlijke ontmoeting” met het portret van Titus, Rembrandt’s zoon, die voor even weer thuis was op de Jodenbreestraat te Amsterdam (bruikleen Museum Boijmans Van Beuningen, red).’

HOE ZIET XSAGA DE VERANDERENDE ROL VAN EXPERIENCES VOOR MENSEN EN MERKEN?

‘Het zijn dit soort emotionele experiences waar XSAGA haar gasten van de dag én de klanten van de toekomst graag mee confronteert: sterk gedreven vanuit de heilige overtuiging dat deze betekenisvolle ontmoetingen meer effect hebben op het gedrag van de mens en de positionering van het merk anno 2023. Om deze laatste overtuiging met meer feitelijke onderbouwing te ondersteunen worden er momenteel vergaande gesprekken gevoerd met de Rijks Universiteit Groningen en de Universiteit van Amsterdam.’