Het Amsterdamse bureau XSAGA, dat zichzelf sinds twee jaar The experience company noemt, voegt de daad bij het woord en gaat zich nadrukkelijker op de diverse vormen van experiences richten. Met het starten van diverse ‘boutique’ labels komen de verschillende disciplines en de bepalende krachten achter die belevingen, nog beter tot zijn recht.Het gevolg; meer creativiteit, meer waargemaakte dromen en meer ‘zest’ in het eindproduct. Wij benaderden enkele betrokkenen die van (zeer) dichtbij betrokken zijn bij dit toekomstbestendige plan van XSAGA.
“Van lijsttrekker naar lijstduwer” (Patrick Roubroeks, Founding Director XSAGA)
XSAGA bestaat bijna 23 jaar en is in die tijd (onbedoeld) opgeklommen tot de nummer 1 in de Bea World Top 30 Event Agencies, waarin bureaus met de meest gewonnen awards zijn opgenomen. Wereldwijd! En dat al vier jaar achter elkaar.
Bepalende factor hierin is Patrick Roubroeks, creatief directeur van het bureau, die op onnavolgbare wijze de meest memorabele experiences creëert. “Met en door het team, want ik doe het alles behalve alleen. Daarbij heeft zich een zeer sterke basiskern van vaste medewerkers gevormd die in de afgelopen jaren op een hele natuurlijke manier steeds meer verantwoordelijkheid hebben genomen. Voor mij is het nu tijd om de stap te zetten van lijsttrekker naar lijstduwer en enkele van mijn collega’s nadrukkelijker naar voren te schuiven. Omdat ze het verdienen en ijzersterk zijn in hun eigen discipline.”
“XSAGA Festivals levert met enorm enthousiasme hoge kwaliteit werk” (Geerte Udo, Directeur Uitmarkt)
Eén van de labels is XSAGA Festivals. Zij bedenken, programmeren en produceren maatschappelijke of culturele festivals in opdracht van een ander of zichzelf. De afgelopen jaren zijn ze als producent onder andere verantwoordelijk voor de Uitmarkt.
“De producties werden steeds complexer en daarom zochten we professionaliteit. Ze zijn een enorm goede en betrouwbare producent. Ondanks de fijne samenwerking stopt de Uitmarkt na 45 jaar in de huidige vorm. Het concept past niet bij deze tijd en is toe aan vernieuwing.
Samen met XSAGA Festivals is ‘DE OPENING’ ontwikkeld. Eén landelijke boodschap en look & feel met elk jaar een gaststad als hoofdstad die zich kan presenteren als kunst- en cultuurstad en waar de landelijke tv-uitzending vandaan komt. Andere provincies en steden kunnen daarop aanhaken in de frequentie die voor hen relevant is. Dit jaar starten we klein, in Amsterdam, om vanaf 2024 groot uit te pakken.
XSAGA Festivals is verantwoordelijk voor de productie en is de schakel met de NPO. We krijgen van de omroepen te horen dat het erg prettig werken is met het bureau door haar ervaring in het registreren van tv-uitzendingen. Ik kijk dan ook uit naar een geweldige start van DE OPENING.”
“XSAGA Video verbindt merken aan een emotie” (Thomas Bierens, Head of XSAGA Video)“
Bij XSAGA Video ligt de focus op op zichzelf staande video’s,” zei Patrick vorig jaar tijdens de lancering van het label. Er is niet stilgezeten, want vanaf begin september start Thomas Bierens als Head of XSAGA Video. “Na 10 jaar als freelance filmmaker en regisseur te hebben gewerkt voor onder andere de NTR en VPRO en commercials & online video te hebben gemaakt voor diverse grote merken, ga ik nu bij XSAGA Video aan de slag. We willen een dedicated film- en productiehuis worden waarbij ik mijn huidige netwerk en bagage kan integreren en daarmee ook wil verbinden aan XSAGA Video. Ik heb ontzettend veel zin om vanuit deze nieuwe rol een bredere bijdrage te leveren aan het creatieve, culturele en vooral spraakmakende werk dat we als nieuw videoproductiehuis willen maken,” aldus Thomas Bierens.“
Deze visie en vastberadenheid om inspirerende verhalen te creëren is wat ons verenigt. Video versterkt, motiveert en daagt uit. Dit in combinatie met het XSAGA DNA zorgt voor betoverende verhalen.Ook bij commerciële projecten proberen we juist de hele wereld eromheen te laten zien. Dit maakt dat XSAGA Video films produceert die niet per se commercieel aanvoelen, maar wel een commerciële impact hebben. De afgelopen jaren hebben we veel en intensief met elkaar samengewerkt en met het starten van ons label XSAGA Video voelen we allebei dat er een kans ligt om het label verder uit te gaan bouwen.
”De kracht van ons vak zit in ‘de zest’
Waar sommige organisaties fuseren en anderen hun visies intern aanscherpen, kiest XSAGA ervoor om key players van binnen en buiten de organisatie als zelfstandig werkende voormannen van haar labels in te zetten. “Het zijn allemaal bevlogen en ervaren mensen, die verdienen een eigen entree, een eigen podium. Ik maak graag wat ruimte voor hun persoonlijke ontwikkeling en zal ze blijven stimuleren in het realiseren van hun eigen dromen en ambitie ,” aldus Roubroeks.
“Zo kwam Pieter Claassen, al 14 jaar werkzaam bij XSAGA, ook als zakelijke partner in het bedrijf. En zal Thomas, met wie we al jaren heel fijn mogen samenwerken, een vooruitgeschoven positie in het bedrijf krijgen. Het ligt dan voor de hand dat ook andere collega’s steeds vaker als cultuurdrager van de onderneming naar voren worden geschoven, waarmee ook zij op een natuurlijke wijze het DNA van ons bedrijf kunnen uitdragen.
Het zijn allemaal ambitieuze makers die net als ik op zoek zijn en blijven naar de ‘zest’. De Duitser spreekt van ‘das gewissen etwas’ – het ongrijpbare, dat blijft hangen en zijn specifieke smaak en kleur geeft aan het eindproduct. Wij verkopen experiences die beklijven en verbinden mens en merk door verbeelding. Heb jij als organisatie een uitdagende vraag en durf je het aan om met bijzondere mensen in verschillende domeinen te werken, dan kan je met XSAGA blijvend het verschil maken.”
Beeld: Bullet-ray, Light at Work, Pema Prima Photography, XSAGA